Nytt brev i samlingen om Bauers sista timmar – Jönköpings läns museum
Ett brev skrivet av Elna Hedberg till en vän i Malmö.

Nytt brev i samlingen om Bauers sista timmar

Publicerat: 7 apr, 2016

I mitt uppdrag som museiassistent hjälper jag vår arkivarie att hantera äldre dokument. Arkivet är en riktig skattkista. Bilder, gamla brev, tidningsartiklar, plötsligt får man syn på historien om det lokala samhället på ett sätt som varit okänt, kunskapen fördjupas. Rutin och upptäckarglädje blandas. De flesta arbetsdagar är sig lika då jag genomför i princip samma arbetsuppgifter från dag till dag.
Men vissa dagar får jag en plötslig påminnelse om varför mitt arbete är viktigt, och museets uppdrag blir extra tydligt som i fallet när vi fick ta emot ett originalbrev från 1918. Det kastar ljus över konstnärsfamiljen Bauers sista kväll hos goda vänner i Gränna då Bauer besökte familjen Hedberg strax innan de steg ombord på båten Per Brahe som skulle ta dem till Stockholm.  De kom tyvärr aldrig fram eftersom båten sjönk med passagerare och besättningsmän.
Brevet är i mycket fint skick och skrivet av Elna Hedberg till en vän i Malmö.

Stort tack för gåvan.

Vi har gjort en liten dramatisering av händelsen som vi visar i en film på vår Youtube-kanal:
Bauers sista timmar

/Magnus Rossler, museiassistent