Nyförvärv, en del av museivardagen – Jönköpings läns museum
Panoramavy över Huskvarna

Nyförvärv, en del av museivardagen

Publicerat: 22 aug, 2013

Det händer att vi blir kontaktade av människor utifrån som vill donera föremål eller bilder till museets samlingar. Det var precis vad Ingegerd Hermansson i Huskvarna gjorde för några månader sedan. Hon kom hit med några trälådor fulla med glasplåtar från 1920-talet. Fotografer var Ingegerds farbröder Gustav och Emanuel Häger, och bilderna härrör främst från Huskvarna med omnejd.

En hand som håller i bilder som ska klippas ihop

Häromdagen när vi gick igenom bilderna ordentligt hittade vi några guldkorn. Bland annat tre bilder tagna från Huskvarnaberget. De visade sig vara ett helt panorama över nästan hela Huskvarna stad. Vi vet inte i nuläget exakt vilket år bilderna är fotograferade, men troligen någon gång under loppet av 1920-talet.

Arkivlåda med bruna-pappersmappar i

I lådorna hittade vi fler fina bilder, även om en hel del också kommer att gallras ut. Vi på museet har fått nya intressanta tillskott till vår samling, och Ingegerd Hermansson har fått mer plats i sitt trädgårdsförråd. Det är väl det som kallas win-win!

Maud Lagerborg, verksamhetsutvecklare bild