Romer, resande, zigenare, tattare - dags att göra upp med historien – Jönköpings läns museum
Några människor som står och tittar på en kvinna som sitter på marken

Romer, resande, zigenare, tattare – dags att göra upp med historien

Publicerat: 25 sep, 2013

Mulseryd socken, Ryd. En zigenarfamilj slår läger i byn. Elden är uppgjord, hästen (skymd) och kärran i bakgrunden. Endast fyra medlemmar syns. Zigenarna kom i regel varje år och stannade några dagar. De cirkulerade i byn och bad om mat till hästen och framför allt ville de ha en gammal höna – så ville de spå oss. Ju mer vi betalade för spådomen, desto bättre syntes ens framtid. Bönderna låste särskilt väl de dagar då zigenarna bodde där.

Så beskrivs bilden ovan i museets databas. Jag började fundera på vad vi kunde tänkas ha kring romer, med tanke på de senaste dagarnas avslöjanden om den registrering som har fortgått långt in i vår egen tid.

Förutom bilden hittade jag bland annat en akademisk uppsats från 1983, med titeln ”Tattare och kriminalitet”. Överhuvudtaget tycker jag mig se ett slags ovanifrånperspektiv på folkgruppen. Visst, vi måste göra våra undersökningar utifrån, men perspektivet i rapporteringar från inte alltför länge sedan, visar på en ton som jag upplever nästan obehaglig. Synen har säkert nästan kommit med automatik, men är det inte dags att vi gör upp med den nu?!

Jag hittar också tidningsklipp med en del vittnesmål från romer om den behandling de genom långa tider har utsats för – misstro, beskyllningar av olika slag, tvångssteriliseringar, registreringar et cetera, et cetera. Det är kanske inte så konstigt att det har blivit som det har blivit, att gruppen själv ställt sig utanför samhällets ramar.

Jag hoppas att vi fortsätter att jobba mer med denna grupp. Kontakta oss gärna om just du har något att berätta!

Maud Lagerborg, verksamhetsutvecklare bild