Nytt spännande material efter John Alexander Lönnegren – Jönköpings läns museum

Nytt spännande material efter John Alexander Lönnegren

Publicerat: 4 apr, 2014

Kärleksbrev till John Alexander Lönnegren

Vi kommer troligtvis att ta in ett nytt, relativt stort, material i våra samlingar. Från början blev vi kontaktade av Maria Lönnegren Wikensten i Bredaryd om vi var intresserade av foton efter hennes morfar, som var journalist. Absolut, det tyckte vi var väldigt intressant, och stämde träff.

När Maria, och hennes mor Gunilla, kom till oss häromveckan visade de bilderna, men nämnde då också en ytterligare släkting – John Alexander Lönnegren, som var konsul i flera länder under första halvan av nittonhundratalet, och att det möjligen fanns koppling till Nazityskland och kontraspionage. Detta visste dock släktingarna inte så mycket om, så hur det är med den saken återstår att se. Här slutade jag och min kollega nästan att andas. Brev, foton, protokoll, ja, helt enkelt primärkällor.

Häromdagen kom några lådor med detta material, och det ser verkligen spännande ut. Jag har precis suttit och bläddrat igenom materialet efter just John Alexander Lönnegren. Hur det ligger till med ryktena vet jag  fortfarande inte, så djupt har jag inte dykt ner i lådan. Breven ser dock ut som att de mest är kärleksbrev. John Alexander (eller Johnny) verkar ha varit något av en kvinnokarl! Breven är skrivna mestadels på tyska, men också delvis på franska.

Resten av materialet återkommer vi om!

Maud Lagerborg, verksamhetsutvecklare bild