Årets Guldknappenpristagare är inspirerad av John Bauers konst. – Jönköpings läns museum

Årets Guldknappenpristagare är inspirerad av John Bauers konst.

Publicerat: 4 sep, 2012

Maria Nilsdotters höstkollektion, hennes sjunde, som är döpt till In disguise, utgår från en speciell saga, Svanhamnen med illustrationer av favoritkonstnären John Bauer.

I Jönköpings läns museums samling har vi en teckning som John Bauer ritat till just sagan om Svanhamnen. Gunnar Lindqvist skriver i sin bok om John Bauer ”Figurerna reser sig monumentala mot den låga horisonten, och oändlighetens stora himlavalv understryker avsaknaden av begränsat rum och avgränsad tid. Särskilt i illustrationerna till Helena Nybloms facinerande saga Svanhamnen, där gränsen mellan djurens och männsiskornas värld upphävs i en grynings morgon med högt utvecklade kulturella seder, har John Bauer fångat den nordiska sommarnattens stämning och människans obestämda längtan till frammande nejder. De bilderna tillkom under hans resa i Italien och givetvis spåras också renässansdrag, men framför allt är det i dessa bilder som syntesen mellan människa och natur föds i Bauers konst.”

Vi gratulerar smyckesdesignern Maria Nilsdotter till Guldknappen Accessoar 2012 och hoppas att hon och andra designers fortsätter att inspireras av John Bauers värld.

Reproduktion av illustration av John Bauer till Svanhamnen av Helena Nyblom Reproduktion av illustration av John Bauer till Svanhamnen av Helena Nyblom