Alla hjärtans dag (och den helige Valentin) – Jönköpings läns museum
Ett Alla Hjärtans Dag kort

Alla hjärtans dag (och den helige Valentin)

Publicerat: 14 feb, 2014

Alla hjärtans dag, även kallad Valentindagen, firas enligt legenderna den 14 februari till minne av helgonet Sankt Valentin, som denna dag kom att lida martyrdöden. Hans brott var hans starka kristna tro och tro på kärleken som ledde till att han trotsade kejsaren Claudius II: s förbud att viga unga par.

Myten och legenden berättar att Valentin var en modig präst i Rom år 269 e Kr. Han vigde förälskade par i hemlighet, eftersom kejsaren hade förbjudit alla giftermål mellan unga människor. Han blev fängslad och avrättad. Enligt sägnen lyckades han dessförinnan smuggla ut ett kärlekskort till fångvaktarens dotter. Kortet var undertecknat ”Från din Valentin”.

Hjärtformad choklad

De flesta av de traditioner och legender som förknippas med Sankt Valentin uppstod under medeltiden i Frankrike och England. Valentindagen var en fest för ungdom och förälskade och det var vanligt med parbildningslekar. Det var först då som helgonet som sådant började förknippas med kärlek.

Alla hjärtans dag eller Valentine´s Day uppmärksammades och trappades upp mer och mer under 1800-talet, då det i USA blev populärt med Valentinkort med olika vackra utsmyckningar. Här i Sverige fick firandet av den här dagen fart först under 1990-talet och har nu hamnat i högtidskalendern som ”alla hjärtans dag”.  Det är en ny högtid i Sverige, trots att den ha medeltida ursprung.  Själva firandet av Sankt Valentin kom inte hit förrän på 1960-talet och då antagligen lanserades det av kommersiella skäl.

Margaretha Engstedt, antikvarie

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice