Följ med på "Slingan" - natur- och kulturstig på Ryhov – Jönköpings läns museum

Följ med på "Slingan" – natur- och kulturstig på Ryhov

Publicerat: 10 sep, 2013

På torsdag den 12 september är det dags för sista evenemanget för säsongen i länsmuseets serie med gröna stadsvandringar.  Då blir det en vandring längs den helt nyinvigda ”Slingan”´- natur- och kulturstigen på Ryhov.

militäranläggning

Den tidiga 1900-tals bebyggelsen i området som vi idag känner som sjukhusområde byggdes ursprungligen som militäranläggning.

Parken runt länssjukhuset Ryhov är kanske en av Jönköpings vackraste, men är samtidigt relativt okänd för de flesta. En natur- och kulturstig invigdes för några veckor i parken. Det är en cirka 3,5 km lång stig för patienter, besökare och personal på sjukhusområdet. Stigen ska stimulera utomhusvistelse och motion.

På vandringen får du ta del av tankarna kring landstingets arbete inom området ”grön rehabilitering” men också veta mera om områdets långa historia. En historia som sträcker sig från tiden som länsresidens, militäranläggning och mentalsjukhus till dagens länssjukhus. Stigen går dessutom genom ett av södra Sveriges äldsta tallbestånd och genom en skulpturpark med inspiration från naturen.

Utsnitt ur karta från 1688

Tallskogen på Ryhov har lång kontinuitet och finns markerad redan på kartor från 1600-talet. Utsnitt ur karta från 1688, J. P. Duker.

Vandringen leds av Robert Burman, projektledare Ryhovs natur- och kulturstig och antikvarie Bo E Karlson. Samling vid Ryhovs herrgård kl. 18.

Vandringen arrangeras i samarbete med Jönköpings läns landsting.