Reflektion kring en bild i Bauersamlingen – Jönköpings läns museum
En bild på fyra människor på en båt hämtad ur John Bauersamlingen

Reflektion kring en bild i Bauersamlingen

Publicerat: 26 feb, 2014

En bild på fyra människor på en båt hämtad ur John Bauersamlingen

Vilka föreställer bilden? Om vi för en stund bortser från det, och bara tittar på bilden som den är ser iallafall jag en familjekonstellation. Eller fyra människor som tycks känna varandra väl, som tycker bra om varandra. Kvinnan i florhatt och den unge mannen håller armarna om varandra, och alla ser ganska glada ut.

De fyra sitter på däcket på en båt i solen. Låt oss anta att bilden togs en sommardag, och låt oss anta att båtfärden ägde rum på Vättern. Landskapet i bakgrunden säger mig att så är fallet. Dessutom är bilden hämtad ur John Bauersamlingen, vilket väl torde tala för att scenen sannolikt utspelar sig här i våra trakter.

Med tanke på klädedräkt bör bilden vara över hundra år gammal, från tidigt nittonhundratal. Tanken slår mig att vi kanske inte hade klätt oss på samma sätt idag, om vi hade gett oss ut på en båtutflykt i sommarsolen. Eller hade vi kanske det?

Alla har huvudbonad, hatt eller keps, och även om det är utomhus tänker jag att tiderna förändras. Jag minns själv de äldre damerna från min barndom. Ni vet de som alltid satt på konditorier med hatten på. Det sätter diskussionen om ungdomar med mössor och keps i ett lite annat ljus. Och bekräftar det faktum att ingenting egentligen är nytt under solen.

Så går mina tankar kring bilden, och det är det som är så roligt med bilder. De sätter verkligen igång tankarna, och vi vet aldrig var tankebanorna landar.

Maud Lagerborg, verksamhetsutvecklare bild