Pressträff och vernissage:  Maria Friberg – Den tysta revolutionen – Jönköpings läns museum

Pressträff och vernissage:  Maria Friberg – Den tysta revolutionen

Publicerat: 13 jan, 2020

Att inte göra något eller inte säga något är ibland det bästa sättet att uppnå förändring. Det är en revolution, renässans och motståndsrörelse. 18 januari kl. 12:00 hålls vernissage för utställningen Den tysta revolutionen. Konstnären Maria Friberg medverkar vid invigningen.

Den tysta revolutionen utforskar Friberg olika former av motstånd. Att inte köpa någonting, sluta flyga, sluta utkämpa andra människors krig. Hon finner en ny inre styrka i dagens ungdom, bortom konsumtion och tom underhållning.

Efter att tidigare ha undersökt maskulinitet och dess formella maktkoder, vänder nu Friberg blicken mot androgyna tonåringar, som bär sina hoodies som sköldar i ett krig mot likformighet.

Porslinsskulpturen (Den tysta revolutionen) av en ung, vilande man liknar en kokong ur vilken en vacker fjäril så småningom ska bryta sig fri. På samma sätt som när Greta Thunberg och ungdomar världen över strejkar för klimatet finns det en styrka i passiviteten ? när världens ledare ägnar sig åt ordkrig organiserar ungdomarna sig i tystnad.

PRESSTRÄFF fredag 17 januari kl. 13:00
Konstnären Maria Friberg samt länsmuseets verksamhetsutvecklare konst, Jonas Nilsson, finns tillgängliga för intervju och presentation av utställningen. Plats: Jönköpings läns museum.

VERNISSAGE lördag 18 januari kl. 12:00 på Jönköpings läns museum.
Konstnären Maria Friberg medverkar vid invigningen.

Varmt välkommen!

Mer information
Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst, 036-30 18 30, jonas.nilsson@jkpglm.se
Anna Stålhammar, kommunikatör, 036-30 18 37, anna.stalhammar@jkpglm.se

Om Jönköpings läns museum
Jönköpings läns museum är ett konst och kulturhistoriskt museum med lokaler i centrala Jönköping samt verksamhet runt om i länet. Stiftelsen Jönköpings läns museum drivs av Region Jönköpings län, Jönköpings kommun samt Jönköpings läns hembygdsförbund.

BILDTEXT:

Maria Friberg: Night Vision. Fotoserien med samma namn ingår i utställningen och är inspirerad av konstnären John Bauers verk.

medarbetare
Jonas Nilsson