Premiär: Filmen om Vätterleden – Jönköpings läns museum

Premiär: Filmen om Vätterleden

Publicerat: 7 dec, 2020

Pressmeddelande 2020-12- 07

Bygget av Vätterleden påbörjades 1958 och beskrevs som Sveriges vackraste motorväg. Den 13 december har Filmen om Vätterleden premiär i länsmuseets YouTube-kanal.

Filmen bygger på unika filmupptagningar från byggets olika etapper, som pågick från 1950-tal till 1970-tal. Materialet hade spelats in av Gösta Mellström, som under mer än 30 år arbetade som vägingenjör vid Vägverket.

I januari 2019 kontaktade Johan Mellström länsmuseet angående de filmer som hans farfar tidigare hade spelat in. Tillsammans med Mikael Nordström, chef för kulturmiljöenheten, arbetade han fram en nästan 1 timme lång filmberättelse. Det omfattande arbetet tog sin början i en genomgång av filmerna och kompletterades med intervjuer, tidigare dokumentationer och nyfilmade vyer över dagens E4. I filmen visas allt från dåtidens vägmaskiner och teknik, utmanande arbetsmiljöer och arkeologiska fynd, rastplatser och Sveriges första vägtoalett samt invigningarna.

Johan berättar att han inledde projektet med en jakt på att identifiera de platser där Gösta varit och filmat: – Med hjälp av bland annat Google Maps, gamla flygfoton och tidningsklipp började jag åka runt längs E4:an, och succesivt kunde inspelningsplatserna ringas in. Det blev en kick när jag hittade platserna.

– När jag såg de första filmklippen som Johan skickat fick jag genast en känsla av vilken potential som filmerna hade. Det ville vi absolut se mer av. Succesivt gick det också upp för mig vilket spektakulärt vägprojekt det handlade om,” säger Mikael Nordström.

Filmpremiären äger rum på dagen 60 år efter att Vätterleden etapp 1 invigdes den 13 december 1960. Den kan ses på youtube.com/jkpglm

Mikael Nordström

Enhetschef Kulturmiljö