Kreativa kulturutvecklare – Jönköpings läns museum

Kreativa kulturutvecklare

Publicerat: 13 jul, 2020

Under tre veckors tid har en grupp gymnasieungdomar sommarjobbat på museet som kulturutvecklare med stöd av Region Jönköpings län.

Under dessa veckor har de fått lära sig att skriva artiklar, teckna, använda olika målartekniken men också hur det är att jobba på ett museum. Dunia Ali Abbas och Alexander Melke är två av de ungdomar som fått sommarjobb på museet. Båda gillar att pyssla och de har även varit med och marknadsfört museets kreativa ungdomsverkstad Cr3ate.

-Det har varit superkul att få göra massa olika kreativa saker. Vi har också fått jobba med marknadsföring och intervjuat folk på stan om vad de tycker om museet, säger Dunia.

Gymnasieungdomarna har fått lära sig om kundbemötande och hur man leder en grupp. Det senare fick de testa på  när de besökte fritidsgården Underground på Råslätt där de skulle lära andra ungdomar göra pins. Både Dunia och Alexander håller med om att de har utvecklats mycket under veckorna på museet.

-Vi har lärt oss om kulturarv och betydelsen av att kunna sin historia. Men vi har också lärt oss vara uppmärksamma! Säger Alexander och skrattar.

De båda håller med om att det roligaste har varit att få testa på att vara kreativ och att träffa nya människor i en trevlig miljö.

-De här veckorna har varit så lärorika. All personal är också så himla trevlig och vår handledare Vera har varit fantastisk! Hon låter alla vara självständiga men finns ändå alltid där, säger Dunia och Alexander stämmer in.

Resten av sommaren ska de försöka njuta av ledigheten och ha hemester. De håller båda med om att det är tråkigt att man inte kan göra sådant man brukar på sommarlovet.

-Man får helt enkelt försöka hänga mer med kompisar och bara göra det bästa av situationen, säger Alexander.

Porträttbild av Vera Zherdev
Vera Zherdev