John Bauers okända karriär - breven bakom kulisserna – Jönköpings läns museum
John Bauer med två av skådespelarna i hans barnpjäs

John Bauers okända karriär – breven bakom kulisserna

Publicerat: 20 nov, 2023

Konstnären John Bauer längtade efter att få se sina sagofigurer komma till liv. Det blev verklighet på Skansen 1915 då både troll och prinsessor fanns med i manuset han skrivit. I ett av de 1 000 brev som finns hos Jönköpings läns museum beskriver Bauer själv hur han tänkte när pjäsen tog form.

I breven går det att följa John Bauers yrkeskarriär som tecknare och manusförfattare. Förutom brev till och från olika redaktörer och andra konstnärer finns även korrespondens mellan honom, hans fru Ester och deras familjer och vänner. I ett brev till en av redaktörerna går det att ta del av Bauers egna tankar och visioner om pjäsen.

”Jag gick upp till Skansens härliga teater och satte mej på parkett. Scenen var gifven. En skog och en bondgård. I skogen fanns troll och i gården bodde bondfolk. En liten prinsessa skulle jag naturligtvis ha, och en käck och bra pojke skulle jag ha och kungen måste vara med….Jag har alltid längtat efter att få se ett riktigt lefvande troll – och att ungarna tycker sådant är roligt – det är jag säker på. Att få visa ungarna lefvande sagofigurer var lockande.”

Resultatet blev barnpjäsen ”Mats och Petter och prinsessan som fick trollöron” som sattes upp på Skansens scen sommaren 1915. Premiären på midsommarafton var fullsatt och fick strålande recensioner. Bland annat skrev Svenska Dagbladet 25 juni 1915: ”…den dramatiska formen är lyckligt funnen i detta sagospel, fylldt af spänning och mystik i all sin nästan rörande naivitet.”

Ratad av Selma Lagerlöf

Någon som däremot inte var särskilt förtjust i Bauer och hans teckningar var Selma Lagerlöf. I augusti 1906 skriver Bauer hem till sina föräldrar att han arbetar med illustrationer till Selma Lagerlöfs bok om Nils Holgersson som han hoppas ska falla författaren i smaken.

”Snälla föräldrar Jag ligger i fullt arbete med ill. till Selma Lagerlöfs läsebok. Jag hoppas kunna klara dem. För öfrigt mår jag bra och för ett sundt och härligt lif. Hoppas ni alla må bra. Häls John.”

Lagerlöf gillade inte det hon såg. Endast två teckningar på gässen och Nils kom med, trots att Bauer arbetat ett helt år med sina illustrationer till läseboken.

Karriärens hastiga slut

19 november 1918 förliste ångaren Per Brahe och tog med sig familjen Bauer ner i Vätterns djup. Men hans sagolika bildskatt tillsammans med den största samlingen brev lever vidare på Jönköpings läns museum.

– Vi har renskrivit de svårtolkade breven och gjort dem enkla för vem som helst att ta del av på digitaltmuseum.se, säger Henrik Johansson arkivarie på Jönköpings läns museum.

Henrik Johansson

Arkivarie