Teaterkulisser – Jönköpings läns museum

Teaterkulisser

Publicerat: 5 dec, 2014

Teaterkulisser i Anneberg

Teaterkulisser från tidigt 1900-tal har räddats från förfall med hjälp av länsmuseets konservator.

När det 1917 byggdes ett föreningshus i Anneberg utanför Nässjö införskaffades också en mängd teaterkulisser. De tillverkades av A.W. Kahleis med firma i Stockholm. Föreningshuset revs 1969.

Kulisserna är målade med limfärg på bomullsduk och är skadade av både fukt och ovarsam hantering, men akuta problem och skador har åtgärdats under ledning av museets konservator.

En innervägg målad med gråvit panel och rosa väggfält. I mitten en öppen dubbeldörr. En ihopmonterad kuliss föreställer en finare rumsinteriör.
Det finns en notering i föreningens papper att Kahleis omkom genom drunkning i Stångån 1921. Troligen hade han tyskt eller österrikiskt påbrå, någon eller några anteckningar på kulissernas baksidor är på tyska.