Svedbomska villan – Jönköpings läns museum
Bild över vägg som konserveras.

Svedbomska villan

Publicerat: 31 jan, 2012
Nu pågår konserverings-arbeten i Svedbomska villan i Vetlanda. Arbetet gäller målningar och snickerier i trapphallen. Villan byggdes 1915 som privatbostad åt juvelerare Svedbom med familj.

Under december 2011 har konserveringsarbeten pågått i Svedbomska villan i Vetlanda. Arbetet har gällt målningar och snickerier i trapphallen, där färgskiktet släppt från den underliggande putsen i en mängd större och mindre flagor. De mest skadade partierna fanns vid balkongen på övre våningen, där dagsljuset haft en negativ inverkan på skikten. Väggarna och även snickerierna har också fått en hel del stötskador med åren.

Svedbomska villan byggdes 1915 som privatbostad åt juvelerare Svedbom med familj. Året därpå, 1916, dekorerades trapphallens båda våningar med målad bård mot taket och flera målningar med olika motiv på väggarna, allt i olja på den putsade väggen. Dörrar, dörr- och fönsterkarmar, trappräcke med mera målades samtidigt i ekimitation. Sedan 1980-talet är huset uppdelat i fyra lägenheter, två på vardera våningen.

Konserveringsarbetet kommer att fortsätta och avslutas i början av 2012.