Nya smultronställen att upptäcka – Jönköpings läns museum
En av skeppssättningarna på gravfältet vid Mosslelund. I bakgrunden anas några av gravhögarna.

Nya smultronställen att upptäcka

Publicerat: 19 jun, 2023

Vad har varggropen utanför Vetlanda, Mosselunds gravfält i Värnamo och Kungsstenarna i närheten av Jönköping med varandra att göra? Jo, de är tre av sju nya smultronställen som vi nu tipsar om inför sommaren.

Spår efter äldre tiders människor och verksamheter finns i allt från slott, kyrkor och borgruiner, till övergivna odlingsrösen och gravfält. Detaljrika beskrivningar och kartor på länsmuseets webbplats, gör det enkelt att utforska kulturmiljöerna – och att hitta mer okända pärlor.

– Vi hoppas att Smultronställena ska locka ännu fler från när och fjärran att göra utflykter i vårt fantastiska kulturlandskap och upptäcka Jönköpings län och dess historia, säger Mikael Nordström Enhetschef kulturmiljö.

Och mycket nytt finns det att upptäcka. De sju senaste platserna är:

Näshults kyrka sydöst om Vetlanda – en ovanlig typ av timmerkyrka som förekom i Småland. Den stod färdig 1732 och är en av endast tre bevarade.

Frihetsmilsstenarna som restes 1627 i fyra väderstreck för att markera frihetsmilen som omgav Jönköpings stad, med slottet i mitten. Stenarna är bland de äldsta frihetmilstenarna, resta under Gustav II Adolfs tid.

Varggropen i Korsberga söder om Vetlanda, är 4 meter i diameter och ca 3 meter djup. En stensatt grop från tiden när jakten på varg hörde till det vardagliga livet.

Kolbottnar finns i stor mängd, bland annat väster om Vaggeryds travbana. De syns idag som stora runda förhöjningar, och minner om de järnbruk som fanns i Vaggerydstrakten under 17–1900-talen.

Mosslelunds gravfält i Värnamo med närmare 60 fornlämningar från både äldre och yngre järnålder. Olika gravtyper som runda, låga högar men också stensättningar, en domarring och flera skeppssättningar.

Myresjö gamla kyrka är en stenkyrka från 1100-talet väster om Vetlanda. Sydportens valv är av sandsten, med en inmurad runsten intill. Omgivningarna bär spår från vikingatiden genom gravfält och runstenar.

Ringröset i Röshult, söder om Taberg, är Sveriges största ringröse. En ovanlig fornlämning som förmodligen uppfördes under bronsåldern. Här finns också flera domarringar, den största är 12 meter i diameter.

Ca 90 stycken olika Smultronställen finns nu att upptäcka och läsa mer om.

Platserna bär alltid på en spännande och intressant historia – men tillgängligheten varierar när det gäller parkering, skyltning och liknande.

Mikael Nordström

Enhetschef Kulturmiljö