Flicka eller pojke? – Jönköpings läns museum
leksaker i oskärpa

Flicka eller pojke?

Publicerat: 6 aug, 2018

”Flicka eller pojke?” är oftast den första fråga som ställs när ett barn föds. Utifrån svaret ger vi sedan barnet ett helt ”paket” med regler, normer, kläder, färger, leksaker,  och begär. Hur formades du av din tids regler och förväntningar utifrån ditt kön? Det vill vi veta på Jönköpings läns museum. Din berättelse är viktig av flera anledningar, dels för att vi på Jönköpings läns museum har som uppgift att samla in vår nutid. Att samla in händelser som, vare sig vi vill eller inte, påverkat, och påverkar, vår historia. Men också för att det är en demokratisk fråga att få sin röst hörd. Om vi på museet inte samlar in vår nutid nu kommer någon annan att göra det i en dåtid där detaljer saknas. Där din röst saknas.

Metoden vi använder kallas för digital storytelling, eller digitalt berättande, och är något så spännande som att du får lära dig att skapa en film. Med vår hjälp ? vi kommer leda dig hela vägen och inga förkunskaper krävs ? din berättelse, din röst och dina bilder kommer du att kunna göra en egen film där du själv väljer vad du vill berätta. Ingen kommer att tolka dig eller omskriva din berättelse.
Vi kommer att lära dig hur din berättelse kan beröra andra genom dramaturgi, foto och film. Dessa workshops är helt gratis och öppna för alla från 18 år och uppåt.

Workshop 16-18 november på Gummifabriken i Värnamo

Under tre dagar kommer du att medverka i en spännande workshop. Vi har all teknisk material du kommer behöva och bjuder på fika och lunch. Vi kommer jobba med Ipads, där du både kan skriva, fota, filma och klippa filmen. Det du behöver ta med dig till kursen är din berättelse och fotografier. Vi kommer finnas till hands hela tiden och hjälpa dig med det du behöver. Anmäl dig senast 5 november till Conchi Gonzalez.

Workshop 23-25 november på Jönköpings läns museum

Under tre dagar kommer du att medverka i en spännande workshop. Vi har all teknisk material du kommer behöva och bjuder på fika och lunch. Vi kommer jobba med Ipads, där du både kan skriva, fota, filma och klippa filmen. Det du behöver ta med dig till kursen är din berättelse och fotografier. Vi kommer finnas till hands hela tiden och hjälpa dig med det du behöver. Anmäl dig senast 22 november till Conchi Gonzalez.

Tider: Fredag 17-20, lördag 11-15, söndag 11-14.