Följ med på kulturvandringar, 2015 – Jönköpings läns museum
Kollagebild av naturbilder, sjöar, runsten, kyrka, stor vit byggnad och ett rött gammalt torp.

Följ med på kulturvandringar, 2015

Publicerat: 9 apr, 2015

Möt historien i landskapet

I två serier med guidade vandringar berättar vi historien bakom kulturmiljöer och byggnader runtom i länet och i Jönköpingstrakten.

Under våren och början av hösten kommer du kunna följa med på vandringar under rubrikerna ”Historiska vandringar i södra vätterbygden” och ”Kulturvandringar i länet”. Våra arkeologer, byggnadsantikvarier, konservatorer och kulturgeografer berättar om kulturmiljöer och kulturarv i vår omgivning.

Historiska vandringar i Södra Vätterbygden
Den ena programserien rör sig i trakterna närmast Jönköping och omkring södra Vättern. Det blir möjlighet att få veta mer om Jönköpings stadspark, om historien bakom Slottsvillan i Huskvarna, hur Bymarken såg ut för åttahundra år sedan, det medeltida Jönköping och mycket mycket mer.

Kulturvandringar i länet
Här kommer vi vid olika tillfällen berätta  bland annat om målare och målningar i Habo kyrka, kulturmiljön i Villstads kyrkby, arkitekturen i Vetlanda stad och om järnproduktionen runt Aneby för 2000 år sedan.

Välkommen att följa med!

Hela programmet för båda vandringsserierna hittar du på länken nedan.

Vandrings broschyr (pdf, 8MB, ny flik) >