När började man med ett offentligt luciafirande i Jönköping? – Jönköpings läns museum

När började man med ett offentligt luciafirande i Jönköping?

Publicerat: 17 dec, 2013

Benito Mussolini, Opel Kadett, hattaffärer God jul 1941. Vad är allt detta? Mikrofilmsläsarens skärm flimrar. Vi fick en fråga till länsmuseet om när den Jönköpings första lucian kröntes.  Att söka efter det visar sig inte vara så lätt. På mikrofilmsläsaren så söker jag genom flera årgångar av vårt läns tidningar. Byte av tidning, ny spolning genom för länge sedan svunna tider. Ingenstans verkar något omnämnas, däremot vet vi att det moderna luciafirandet drar igång 1927 med ett offentligt luciatåg i Stockholm, men när hände det i Jönköping?

Plötsligt rullar jag spolen saktare. Där det glimrar till den 12 december 1939 i tidningen Smålands Folkblad. Efter så lång tid som jag letat tror jag knappt vad jag ser, Jönköpings första offentliga luciatåg genomfördes alltså den 13 december 1939. Jag får läsa vidare för att se om jag kan hitta mer information. Återkommer så snart jag kan.

God jul och tack för många intressanta synpunkter kring vårt läns historia.

Magnus Rossler

Museiassistent

Luciatåg vid ett långbord En luciafest i Jönköping. Fotograf Gustav Andersson, Jönköpings läns museums samling. Vet någon när det är taget och var? Bilden har sannolikt inget att göra med det officiella luciafirandet som nämns i blogginlägget utan är snarare från någon mindre föreningsfest.