Frågor och svar om vikingatiden – Jönköpings läns museum

Frågor och svar om vikingatiden

Publicerat: 24 nov, 2017

Många är särskilt intresserade av vikingatiden. Här hittar du några vanliga frågor och svar om den perioden.

Hur stor var befolkningen i Sverige under vikingatiden?

Sverige fanns inte på vikingatiden men om man menar det landområde som idag är Sverige, bodde här ungefär 100 000 människor, kanske ännu färre. Innan Gustav Vasas regeringstid (1523-1560) hade man inga uppgifter på sådant.

Hur lång tid tog det att bygga ett hus?

Det beror på vilken typ av hus man menar. Det fanns exempelvis långhus och grophus.

För att bygga ett hus behövs följande moment:

1. Fälla tillräckligt med träd, barka och hugga upp dem
  2. Transportera hem dem
  3. Låta dem torka 6-12 månader
  4. Plocka vass och/eller näver eller annat takmaterial
  5. Gräva gropar där stolparna som ska bära upp taket ska stå
  6. Resa själva stommen till huset
  7. Ordna material till väggarna
  8. Göra dörr(ar)

Det tar ganska lång tid!!

Hur gammal blev man på vikingatiden?

Den genomsnittlige vikingen levde ungefär 30-35 år. Det fanns säkert de som blev både 70 och 80 år men det var ovanligt. Var man 45 år var man gammal. Män blev äldre än kvinnor på vikingatiden. Säkert hälften av alla barn som föddes dog innan de blev 10 år.

Vilket språk använde människor på vikingatiden?

De talade en slags nordiska, som påminner om isländska. Om du inte vet hur isländska ser ut, läs här:

Þetta er það sem íslenskt tungumál út. Alls ekki auðvelt, ekki satt?*

En person som levde i norra Småland skulle förstått en dansk eller norrman lika bra som en ölänning. Man förstod till och med människor från England utan större problem.

Varför eldade de upp de döda på bål?

För att man trodde att de kom fortare till dödsriket eller sitt nya liv.

När man under vikingatiden gick över till kristendomen, slutade man bränna de döda och gick över till jordbegravningar.

*Såhär ser det isländska språket ut. Inte helt lätt, eller hur?

En stor sten med röd inristad skrift i sig. Stenen står i skogen bland gräs och träd. Del av runsten (Sm 80) i Vallsjö socken utanför Sävsjö.