Åter till frågan: När kröntes den första officiella lucian i Jönköping? – Jönköpings läns museum
Bild på ett luciatåg

Åter till frågan: När kröntes den första officiella lucian i Jönköping?

Publicerat: 23 dec, 2013

Efter mycket letande i länets tidningar från 1930- och 1940-talet kan vi åtminstone konstatera följande:

Den första tidningsartikeln som nämner stadens luciafirande är från Smålands Folkblad den 12 december 1939. Det är Sverige Godtemplares Ungdomsförbund (SGU) och Smålands Folkblad som har beslutat sig för att lansera denna ?gamla vackra traditionen i sitt ursprungliga kultiverade skick?. I artikeln framgår att luciafirandet hittills bestått i att stans småpojkar gått runt med sotade ansikten och sjungit till sig kopparslantar.

Det första luciatåget utgick på kvällen från undergången och fram till läroverksplatsen. Därefter hölls en luciafest i Brahesalen på Per Brahegymnasiet. Dock nämner man inget om att man hade någon kröningsceremoni eller vem som var lucia.

Nästa publicering som vi funnit är en annons i JP i december 1947, då är det återigen SGU och Smålands Folkblad som arrangerar luciafest i dagarna två, lördagen den 13 och söndagen den 14 december.

Efter luciaparaden på lördagskvällen den 13:e, kröns lucian som kallas ?Smålands lucia?. En bild på flickan finns i annonsen, men tyvärr nämns inget namn.

Det framgår inte om allmänheten har fått rösta fram lucian utan man kan tänka sig att arrangörerna själva har valt en lämpligt skönsjungande ung kvinna ur SGU. Ett val där allmänheten får rösta fram en lucia bland flera kandidater sker sannolikt långt senare i Jönköping.

Så vi vet när det första offentliga luciatåget sker, nämligen 1939, men vi har inga namn på de första luciorna.

Många frågor återstår: Vilka var de första luciorna och när började allmänheten få rösta fram en lucia?

Vi får söka vidare, men kanske vet någon av våra läsare mer om detta. Hör gärna av er till oss i så fall.

Magnus Rossler

Museiassistent

Henrik Johansson

Arkivarie

Bild på ett luciatåg Okänd Luciabild ur samlingen och har inget att göra med Jönköpings officiella luciafirande som nämns i texten. I detta luciatåg förekommer till synes även tomtar, bagare och sotare. Klicka på bilden för att göra den större. Fotograf Gustav Andersson, Jönköpings läns museums samling. Vet någon av läsarna var och när bilden är tagen?