Lön för en konstnär 1917
Publicerat: 25 okt, 2012John Bauer är idag en etablerad känd konstnär som har ett definitivt pris på konstmarknaden. Men hur förhöll det sig under Johns levnad kunde han leva på sitt konstnärskap, eller var han beroende av sin framgångsrika pappa som hade charkuteriverksamhet i Jönköping?
Själv är jag uppväxt bland annat med en reproduktion av den berömda Tuvstarr och även en bild som jag väljer att kalla för Älgen. Denna älg nämns i brev mellan makarna Bauer. Esther berättar för John att älgen har betingat ett pris av 800 kronor. Även summan 600 kr nämns som pris för konst som köpes direkt från konstnären. Esther Bauer nämner summan 4500 kronor i inledningen till brevet för en byst föreställande henne själv. Vidare tycks hon tycka att John då och då tar för lite betalt för sin konst. Hon skriver med undermeningen att – Du har ju själv satt 1000 kronor för dina större arbeten – och så vidare. Vad kan sådana summor motsvara i dagens penningvärde? Enligt myntkabinettets hemsida så kan man se att 1000 kronor år 1917 motsvarar idag cirka 26000 kronor.
I annan personlig brevväxling till pappan nämns då och då behovet av växlar på summor som John önskar. Bland annat nämns behovet av att sätta av pengar till utbildningen av sonen Bengt, ofta kallad Putte. Solrosmålaren Van Gogh, han som skar sig i örat, påstås under sin levnad ha sålt en enda tavla till brodern Theo. Utan tvivel har John sålt betydligt mer under sin levnad även om det verkar troligt att också han fick växla mellan en konstnärs drömmar och en mer krass ekonomisk verklighet.
/Magnus Rossler
i Information
Kategorier
Kontaktuppgifter
Magnus Rossler
Museiassistent
Intressant det här med konstnärers ekonomi och levnadsomkostnader i gångna tider. Man anar att många kunde leva som konstnärer genom att burgna fäder bekostade sönernas artisteri och resor. Kvinnliga konstnärer överlevde genom arv eller äktenskap och fick då förstås sluta måla. Men fram för fler studier av konstnärsekonomier. 26 000 var ju inte så pjåkigt för älgen!
Detta med kvinnliga konstnärers livsbetingelser är ett intressant ämne. Just nu är Marie Kröyers liv och leverne tillsammans med Sören Kröyer och senare tillsammans med Hugo Alfvén stoff för inlägg i DN. Marie är också föremål för en filmatisering av Billie August men tyvärr har jag glömt namnet på filmen.
/Magnus