Göta hovrätt - historia och framtid kl 17 – Jönköpings läns museum
En pampig byggnad med ett torg framför. Sommardag med blå himmel och grönska som anas i bakgrunden.

Göta hovrätt – historia och framtid kl 17

Jönköpings äldsta byggnad står inför nya möjligheter. Domstolsbyggnaden vid Hovrättstorget hyser sedan 2023 inte längre någon domstolsverksamhet och därför sker förberedelser för att ta emot ny verksamhet. Detta kan ge möjligheter att förstärka de kulturhistoriska värdena, men också att skapa förutsättningar för ny verksamhet.

Arkitekt Gunilla Gustafsson och antikvarie Anders Franzén berättar om byggnadens historia och hur vi tänker framåt.

Plats: Göta hovrätt, Hovrättstorget (samling vid huvudtrappan)
Tider:

Varje tillfälle är ca 1 h långt.
Fri entré, men du behöver boka din plats på vår bokningssida.

Arkitekturdagarna i Jönköping 2024 är ett samarrangemang mellan lokala arkitektkontor och näringsliv, Sveriges Arkitekter Jönköping-Kronoberg, Jönköpings läns museum, Jönköpings kommun och Tekniska Högskolan i Jönköping.

Biljett ikon
Kostnad: Fri entré
Kalender ikon
Startdatum: fredag, 6 sep. 2024
Klocka ikon
Starttid: 17:00
Varaktighet ikon
Pågår ca: 1 timme
Organisatör ikon
Arrangeras med: Tengbom, Sveriges Arkitekter Jönköping Kronoberg
Plats ikon
Plats: Hovrättstorget, Jönköping

Ingår i kategori

Anders Franzén

Byggnadsantikvarie

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice