Sötvatten - en värld av liv – Jönköpings läns museum
En gädda simmar omkring i vattnet under några näckrosblad.

Sötvatten – en värld av liv

Häng med på en hissnande upptäcktsfärd både över och under vattenytan. Vad är det egentligen som gömmer sig i älvar, sjöar och tillfälliga vatten?

Utställningen bygger på foton och filmer av arter och miljöer – från norra till södra Sverige. I utställningen illustreras också hotet mot våra vattenmiljöer, men framförallt det positiva arbete som pågår med att återställa och ta hand om vattenmiljöer.

Genom magiska foton, filmer och ett antal interaktiva stationer kan du själv få se vilka fantastiska vattenmiljöer som finns i vårt land. Men kanske också lust att lära mer, gå ut och upptäcka och kanske till och med arbeta med vattenmiljöer i framtiden.

Med utställningen vill vi öka förståelsen och kunskapen om hur livsnödvändigt det är med orörda, levande och friska vatten – för både människor och djur.

Vem passar utställningen för?

Utställningen är skapad för barn i mellanstadiet, men är populär även bland våra yngre och äldre besökare. Varför inte ta med hela familjen och upplev tillsammans, eller tipsa en pedagog i din närhet att ta med sina elever på en bokad visning?

En utställning av Regionmuseet Kristianstad tillsammans med naturfotograf Johan Hammar.

Biljett ikon
Kostnad: Fri entré
Klocka ikon
Öppettider Följer museets öppettider
Kalender ikon
Startdatum: lördag, 21 sep. 2024
Kalender ikon
Slutdatum: söndag, 12 jan. 2025
Plats ikon
Plats: Dag Hammarskjölds plats 2, Jönköping

Ingår i kategori

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice

Porträttbild av Elinore Lindén