Länssalong 2024 och Ungdomens Vårsalong – Jönköpings läns museum
En siluett av en person överst på en brant täckt av jord och buskage. I bakrunden utsikt över vatten.

Länssalong 2024 och Ungdomens Vårsalong

Publicerat: 9 nov, 2023

Ansökan till Länssalong 2024 samt Ungdomens Vårsalong öppnar 3 januari!

Detta blir den trettonde Länssalongen som visas på Jönköpings läns museum. En samlingsutställning som visar utvald konst av verksamma konstnärer med koppling till länet. Länssalongen arrangeras vartannat år av Jönköpings läns konstförening.

Samtidigt visas även Ungdomens Vårsalong med unga konstnärer, födda 2003 eller senare.

Ansökan

Varje konstnär ska lämna in tre verk, ej äldre än fem år, för jurybedömning. Verken kan vara till salu. Inlämningen sker digitalt under under perioden 3 – 31 januari 2024. Detta gäller för båda salongerna.

Ansökningsformulär finns hos Jönköpings läns konstförening den 3- 31 januari 2024. Ett för länssalongen och ett för vårsalongen.

För att ansöka till Ungdomens Vårsalong ska du, förutom ha anknytning till Jönköpings län, vara född mellan åren 2003 och 2008 (15 – 20 år).

Jury 2024

Roger Svensson, konstnär
Mia Christersdotter Norman, verksamhetschef vid Röda Sten
Karin Arfalk Löwenborg, ledamot i Jönköpings Läns Konstförenings styrelse

Utställningen cureras av producent Jonas Nilsson, Jönköpings läns museum.

Jury för Ungdomens vårsalong

Mario Rojas, kulturskolepedagog
Elinore Lindén, producent, Jönköpings läns museum

Utställningen cureras av producent Elinore Lindén, Jönköpings läns museum.

Länssalongen är ett samverkansprojekt mellan Jönköpings läns museum och Jönköpings läns konstförening med stöd av Region Jönköpings Län.

Överst: Verk av Linda Yxing, konstföreningens ungdomsstipendiat 2022.

Dan Nilsson

Jönköpings läns konstförening