Tv-program om Habo och postrånaren Jonas Falk – Jönköpings läns museum
Mapp med tidningsklipp om Falks grav

Tv-program om Habo och postrånaren Jonas Falk

Publicerat: 26 feb, 2013

Ikväll kl 20.00 så sänds programmet Det hände här med programledaren Anders Lundin. Kvällens program handlar om Habo och dess historia, berättad av tre historiker.

Mapp med tidningsklipp om Falks grav

Mappen med tidningsklipp om Falks grav.

En av historierna som tas upp rör postrånaren Jonas Falk. Här har museets arkiv kunnat bidra med tidningsklipp om denna händelse till programmet och redan tidigt 1960-tal, så kan man läsa i lokalpressen om mysteriet med de nyplockade blommorna, som alltid ligger vid Falks grav på Hökensås.

Jag hjälpte också till med att få fram information om vad som sedan hände med postrånarnas drabbade familjer. Mycket är skrivet om de två postrånarna Falk och Frid, men allt det som händer åren efter postrånet stämmer inte med de skriftliga källorna. Vi får återkomma med mer information om Frid och Falk under våren.

/Henrik Johansson

Henrik Johansson