Solhjulet - the times are a-changing – Jönköpings läns museum
En matta med hakkors på

Solhjulet – the times are a-changing

Publicerat: 15 apr, 2014

En matta med hakkors på

Läser i en möbelkatalog funnen i ett av museets enskilda personarkiv – vackra bilder på möbler uppställda i ett rum, med mått, material, och de ser välbyggda ut. Plötsligt vänds bilden ut och in, världen kantrar, 1900-talets historia sätts i blixtbelysning. Blicken har nämligen glidit ned över möbelbilden och hamnat på golvet. Där är en mönstrad matta med hakkors, som en självklar del i inredningen. En matta med mönster av hakkors. Katalogen är tryckt 1914. Förmodligen gick tankarna till den ursprungliga indiska solhjulssymbolen när bilderna i katalogen skulle beställas förmodligen till och med innan första världskrigets utbrott. Idag nästan på dagen ett århundrade senare vet vi ju det som de inte visste då. Hakkorset är vår tids mest laddade symbol – lidande ond bråd död, en snedvriden politisk ideologi, en bild av det mörkaste i människans historia. Under historiens gång kan man ju fundera på vilka av vår egen tids symboler som kommer att förlora sin ursprungliga betydelse och av historien tilldelas en helt annan laddning.

Magnus Rossler, museiassistent

Magnus Rossler