John Bauers sommarbostad - Villa Björkudden – Jönköpings läns museum
En man sitter vi ett bord med en katt i knät.

John Bauers sommarbostad – Villa Björkudden

Publicerat: 24 nov, 2017
Åren innan giftermålet med Esther vistas John under långa perioder i sina hemtrakter kring Jönköping. Han letar efter hus i trakterna kring Mullsjö och Västra Jära (ett par mil väster om Jönköping).

Han skriver kärleksfulla brev till Esther där han beskriver hur ensam han är och hur mycket han saknar henne. Med stor hänförelse skriver han också om sina upplevelser av naturen.

”Jag hade visst glömt bort hur vackert här var. Du skulle se luften över Vättern och luften över åsarna, och Vättern själv. Den kan gott ställas vid sidan och i jämnbredd med havet. Det är frid och lugn över storheten i landskapet. Mäktiga och lugna är åsarna, skärgården och havet är nervösa och jäktande. Kanske det inte är det, men jag känner det så.” (brev till Esther 1/9 ? 05)

Sommarbostaden Villa Björkudden

När de återvänder från resan till Italien hittar de Villa Björkudden, vackert beläget på en liten udde vid sjön Bunn strax söder om Gränna. De hyr huset av konstnärsvännen Pelle Malmborg och bor där mellan 1910 och 1911. Men Esther trivs inte på den isolerade platsen under vintrarna. Under ett par års tid bor de på Björkudden endast över somrarna, men under vinterhalvåret hyr de istället bostad i Stockholm.

John och Esther beslutar sig för att köpa huset på Björkudden 1914 och nästa år föds deras son, Bengt (som får smeknamnet Putte). Detta är en harmonisk tid för familjen som verkar slå sig till ro på den idylliska platsen.I omgivningarna finns täta, nästan orörda skogar. Här finner John Bauer den tystnad och stillhet som är nödvändig för hans skapande. I timmar strövar han bland gran och tall, bland jättelika rotvältor och stenar täckta av mossa. Ibland färdas han med kanot på de blanka sjöarna, alltid med skissblocket nära till hands.

Esther längtar till Stockholm

De planerar flera ambitiösa renovationer och utbyggnader av huset, men dessa blir aldrig av. Det verkar uppenbart att Esther inte är lika betagen av platsen som John. Hon känner sig bara isolerad ute i vildmarken och längtar till Stockholm. Johns pappa bekostar en tomt i Djursholm utanför Stockholm, där paret bygger ett nytt hus. De är på väg till det nybyggda huset när hela familjen omkommer då kanalångaren Per Brahe förliser i Vättern i november 1918.

En kvinna sitter i en gungstol. Esther på Björkudden
En man sitter vi ett bord med en katt i knät. John Bauer på björkudden
En pojke sitter i en båt. Pojken håller i åror. John och Esthers son Bengt. Som får smeknamnet Putte
Tidningsartikel om sagodiktaren. Tidningsartikel "Sagodiktaren på Björkudden"