Ett ord för HC Ericson – Jönköpings läns museum

Ett ord för HC Ericson

Publicerat: 20 dec, 2012

Ännu en av giganterna som var med och formade bilden av vårt museum är borta. För ett drygt år sedan gick arkitekten Carl Nyrén bort. I veckan dog HC Ericson, grafisk formgivare, professor och konstnär. HC var den som formade och i ordets bokstavliga mening gav museet vår logotyp och vårt grafiska program. Logotypen är utformad i nära samklang med Carl Nyréns tillbyggnad och gåvan togs i bruk när det nya museet invigdes i oktober 1992.

UtropsteckenDet glada utropstecknet som kan tolkas på så många sätt, som just ett utropstecken för något som vill stå ut och väcka tankar, att våga provocera och vara sin egen. Formen ger också direkta associationer till Vättern, med Jönköping som en stor och viktig punkt vid sjöns sydspets. Samspelet med Nyréns byggnad är tydligt, den tegelröda färgen som går igen både i byggandens yttre och inre, men också i formen, den välvda väggen har exakt samma kurvatur som vårt stolta tecken. Cirkeln återfinns i ritningen i dörrarnas svängradie, i de rundade murgenombrotten mellan våningsplanen och i de välda fönstren.

HC har varit en välkommen gäst och medarbetare i flera projekt i huset, år 2000 visades hans utställning ”Boken som grafisk konst” och senast genom den konstnärliga utsmyckningen som går som en röd tråd från ABM-huset, genom biblioteket och in i museet fram till välvda väggen. ”Ordet är ditt” står det, på det i golvet nedfrästa metallbandet, skrivet på 60 språk. Det är en hyllning till ordet, det skrivna och till demokratin. HC bemästrade verkligen ordet eller ännu mera bokstäverna som han gjorde till intressant och tänkvärd konst. Han blev 67 år gammal, han dog i en hjärtinfarkt i söndags, den 16 december i New York. Han har lämnat många avtryck, genom sina uppdrag och konst men också som person.

Britt-Marie Börjesgård