Bland bodar och uthus hittar man ibland en industri – Jönköpings läns museum

Bland bodar och uthus hittar man ibland en industri

Publicerat: 15 jul, 2013

Uthus är ofta enkla byggnader, men de kan berätta mycket ändå. De kan berätta om levnadsvillkor och sociala förhållanden, men också om arbete och industrihistoria.

I Gnosjötrakten och i andra småföretagarbygder, har mindre verkstäder och industrianläggningar ofta inrymts i uthus på tomten. Ibland har uthuset utgjort den första industrilokalen för att sedan expander till större lokaler, ibland har verksamheten varit kvar i det lilla uthuset. Det är byggnader som kanske inte direkt går att känna igen som verkstadslokaler. I Marieholm fanns t.ex. Allan Ahlgrens verkstad där produktionen bestod av råttfällor och fågelmatare m.m.

Hultbergs metallduksväveri i Fifflaryd i Anderstorps socken är uppförd som en mindre uthusbyggnad i gårdsmiljön. Verksamheten etablerades 1929 och pågick fram till 1993. De här uthusen är enkla byggnader men där en hel värld öppnar sig när man kliver in…

metallduksväveri

Dessa bilder är från 1995 då länsmuseet genom kollegan Agneta Åsgrim Berlin och vår fotograf Göran Sandstedt var ute och gjorde en komplettering från länet av typisk och unik bebyggelse i samband med att vi visade utställningen ”Svenska hus”. Projektet omfattade bland annat en utställning av Riksutställningar och en TV-serie producerad av Katarina Dunér om svensk bebyggelse. (Om du har missat dessa fina program finns de numera tillgängliga via SVT:s öppna arkiv.) Tyvärr finns inte längre produktionsutrustningen bevarad på plats.

Britt-Marie Börjesgård