Arbetet fortsätter i Aschanska gården – Jönköpings läns museum
Röd träbyggnad med vita knutar och fönsterkarmar.

Arbetet fortsätter i Aschanska gården

Publicerat: 4 jul, 2018

I Aschanska gården, belägen i Eksjö gamla trästad, har det under våren 2018 pågått konserveringsarbeten av interiört måleri och väggbeklädnader. Årets insatser är en fortsättning av den första etappen, som genomfördes 2017 och som kan läsas om på länsmuseets hemsida (april 2017). Där finns också lite mera historik om gården.

Gården, det gamla borgarhemmet i två våningar, har tio rum, två tamburer och ett kök. Av dessa är alla utom ett ? vilket idag används som förråd ? öppna för allmänheten vid de visningar som ges av Eksjö museum.

Flera av de interiöra ytorna, framför allt på nedre våningen, har inte rörts sedan första hälften av 1900-talet. Med åren har ytorna smutsats av bland annat sot från kaminer och kakelugnar, men också av avgaser och annan smuts som trängt in genom fönsterspringor från gatan alldeles utanför. Detta har orsakat en solkighet som inte verkar höra hemma i denna välbeställda miljö.

Tapeterna hade en del skador som bland annat orsakats av rörelser i husets timmerstomme, som dragningar och sprickor i hörn, vid fönster och mot dörrkarmar, men även stötskador som större och mindre hål eller revor. En av utmaningarna i de nu utförda åtgärderna blev att erhålla fräscha ytor utan att ge avkall på den patina som också tillhör en åldrad miljö.

Under ett par veckor i april färdigställdes konserveringsarbetet i de återstående rummen. Det var dels lagning av trasig tapet, dels nedfästning av färgspjälkningar på snickerier i rummen men framför allt var det rengöring av smutsade väggytor som gjordes.

Det var revor i tapeterna i gästrummet.
Detaljbild på gästrummets tapet med revan.
Detaljbild från husets salong.