Carl Nyrén - arkitekten från Hovslätt med både världsvana och lokalsinne – Jönköpings läns museum
Museibyggnaden sedd från ovan med närliggande stadskärnan och grönska i museiparken

Carl Nyrén – arkitekten från Hovslätt med både världsvana och lokalsinne

Tidigare stadsarkitekt och stadsbyggnadsdirektör Ingemar Thorsén berättar både personligt och professionellt om Carl Nyrén och hans betydelse för arkitekturen i Sverige och i sin hembygd.

Ingen annanstans finns så många märkesbyggnader av hans penna som i Jönköping. Inte minst Jönköpings läns museum, där föredraget hålls under Jönköpings Arkitektur- och kulturvecka. Länsmuseets tillbyggnad stod klar 1992 och utgör med sitt sågtandade tak och sin ljust rödputsade fasad ett karakteristiskt inslag i Jönköpings stadsbild.

Fri entré och ingen föranmälan behövs.

Föredraget är ett samarbete med Sveriges arkitekter i Småland.

Biljett ikon
Kostnad: Fri entré
Kalender ikon
Startdatum: söndag, 8 sep. 2024
Klocka ikon
Starttid: 13:30
Varaktighet ikon
Pågår ca: 1 timme
Organisatör ikon
Arrangeras med: Sveriges arkitekter i Småland
Plats ikon
Plats: Dag Hammarskjölds plats 2, Jönköping

Ingår i kategori

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice