Där textil och konst möts – Jönköpings läns museum

Där textil och konst möts

Publicerat: 17 aug, 2020

Marcus Appelberg har ställt ut konst i länssalongen tidigare och tycker att det är kul att återigen få visa upp sina målningar på betongväggarna i museets salar. I år medverkar han med konstverken Gesture I, Gesture II och Posture.

Marcus har alltid varit målmedveten och drömmarna började redan när han var liten.

– Jag har alltid målat och redan när jag var liten visste jag att jag ville bli konstnär. Mina föräldrar uppmuntrade mig alltid att fortsätta måla och för mig var konst det enda alternativet.

På senare tid har han skiftat fokus från att måla interiörer och rum och arbetat textilt och med textila kroppar i måleri. mycket kropp och människor, till interiörer och rum. Det har inspirerat honom till de utvalda målningarna som ställs ut i länssalongen.

– Jag har alltid inspirerats av kropp och målat kontrollerat, men dessa målningar är ett försök att vara friare och jobba med mer öppna och snabba penseldrag. Det ena verket är till exempel en avbildning av ett tidigare konstverk på en rå linneduk, medan det andra är mer inspirerat av Francis Bacons sätt att avbilda kropp och rumslighet.

Mode och textil är också ett starkt intresse hos Marcus, men något som han tidigare försökt skilja från konsten. I hans senaste verk så har de båda intressena fått mötas allt mer.

–  Jag har alltid fascinerats av tyg och speciellt draperingar. Det är något mystiskt med sjok av tyg och hur de faller. Det är spännande hur draperingar och kläder kan förändra kroppar, dölja och framhäva, förklarar han.

I sina textila arbeten jobbar han med paljetter som reflekterar ljus och skapar kompositioner med olika tyger. Ett slags måleri med textil. Framöver vill han fortsätta jobba med konst och det konstnärliga yrket.

? Helst av allt vill jag kunna försörja mig och leva på min konst. Jag har arbetat som konstinköpare och driver också ett galleri, utöver mitt brödjobb på daglig verksamhet inom LSS. Jag har haft ganska mycket tur och arbetat hårt för att hitta olika vägar att försörja mig på konstnärligt.

Marcus verk går att se i Länssalong – Full vision 2020 fram till och med 23 augusti.

medarbetare
Jonas Nilsson