Nyslaget hår
Inez Jönsson och ryor ur samlingarna
Under hösten och vintern visas verk av konstnären Inez Jönsson på Jönköpings läns museum. Med materialen i fokus har hon tagit sig an bilden som yta och struktur.
Bruksföremål möter konst, vävda ryatäcken på podier ställs mot oljemålningar på väggen – varför? Det finns flera anledningar till denna till synes udda sammanställning av samtidskonst och kulturhistoria. Inez Jönsson, född 1989 i Stockholm, har bjudits in att ställa ut därför att hon i sitt konstnärskap bland annat inspirerats av textilkonst. Urvalet av ryatäcken har skett tillsammans med konstnären. Jönsson arbetar med tagel som flätas, juteväv, olika bomullsväv och lintrådar, liksom oljefärg. Hon målar och konstruerar sina verk från grunden. Det gedigna hantverket är en gemensam nämnare för ryorna och målningarna.
Trasryorna i sin tur är vävda och deras utformning bestäms av samspelet mellan varp och väft. Som namnet säger är ryorna vävda av trasor i två våder som sytts ihop, och med enkla, randiga mönster. Vävaren kunde ta sig vissa friheter, som till exempel att arbeta in nockor för att göra täcket varmare. Nockorna har en tydlig praktisk funktion och det estetiska värdet är underordnat. Jönssons målningar är estetiska objekt som ska betraktas. Här finns en central skillnad mellan ryor och målningar. Som museiföremål har ryorna dock förlorat sin praktiska funktion.
Utställningen vill leda till nya funderingar kring de olika verken och till att man hittar ingångar från andra håll än de invanda.
Åke Andrén Stifelsens konstnärsstipendium
2023 tilldelades Inez Jönsson Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium.
Juryns motivering lyder:
”Inez Jönssons rika och fascinerande konstnärskap utforskar gränslandet mellan måleri och objekt. Hon arbetar oftast med trä, lin, bomull, jute och tagel, många gånger seriellt och repetitivt där lager på lager med tunn färg på ett visuellt intresseväckande sätt fångar upp ljusets skiftningar. Tagel vävs in strå för strå, liksom trådar som spänns eller jute som broderas över dukens yta. Referenser finns i hennes verk till en äldre hantverkstradition.
Inez Jönssons starka känsla för materialitet och dess verkan, för ljus och färg är både exceptionellt och anslående. Hennes konstnärskap är mycket intressant konceptuellt, det är konsekvent och djupt personligt.”
Information
Ingår i kategori
Kontaktuppgifter
Besöksservice
Besöksservice
Martin Sundberg
Enhetschef Dokumentation och samlingar