Den svepande blicken
Landskapsmåleri ur samlingarna
Hur väljer man ett utsnitt av det man vill avbilda? Hur inleder man att komponera sin bild? Det kan tyckas självklart att redan valet av format påverkar hur bilden komponeras – man definierar gränserna, ramarna inom vilka man målar. I denna utställning lyfts det liggande formatet fram, ytterligare fokuserat på landskapsskildringar.
Det liggande formatet ger möjligheter på bredden. Det blir lätt att skapa ett panorama, att få med många olika delar mellan himmel och jord. Blicken över bilden kan beskrivas som svepande, man kanske inte tar in hela bredden på en gång, utan låter blicken glida fram långsamt. Detta fördröjda betraktande kan i sin tur utnyttjas av konstnären om man till exempel vill att man först efter ett tag ska lägga märke till detaljer. Det första idylliska intrycket byts raskt mot något annat. Eller så använder man det breda formatet till att få plats med så många byggnader i en gatuvy som möjligt.
I denna utställning samsas ett brett urval ur samlingarna – John Bauers realistiska Lapplandsskildring möter Jens Ferdinand Willumsens symbolistiska bergsvy. Georg Pauli och Ester Almqvist avbildar arbetare på fälten medan Gusty Olsson ger sin tolkning av Jönköpings hus och gator. Gerhard Nordström leker med ramen och får oss att undra vad som är viktigt egentligen, och Linda Gustavson Nameth låter inte ramen begränsa motivet. Ytterligare konstverk kompletterar urvalet och ger oss betraktare möjligheten att låta blicken svepa fritt.
Information
Ingår i kategori
Kontaktuppgifter
Martin Sundberg
Enhetschef Dokumentation och samlingar
Besöksservice
Besöksservice