Mopeden - en svensk kulturskatt i nytt ljus – Jönköpings läns museum

Mopeden – en svensk kulturskatt i nytt ljus

Publicerat: 10 jun, 2024

I sommar är Jönköpings läns museum fyllt upp på väggarna – av mopeder. Utställningen Mopeden – en svensk designhistoria kastar nytt ljus över ett älskat och ofta underskattat fordon

Utställningen lyfter in mopeden i ett nytt sammanhang med fokus på design – där form, funktion och svensk kulturhistoria möts.

– Den klassiska svenska mopeden väntar fortfarande på att erkännas som ett designföremål. Vår nytänkande utställning ändrar på det, säger Claes Johansson, chefredaktör för tidningen Moped och en av utställningens skapare.

Mopeden föddes genom en lagändring 1952 och blev snabbt ett allemansfordon som revolutionerade rörligheten för arbetarklassen i Sverige. Från enkla motoriserade cyklar utvecklades mopeden till genomdesignade fartåk, inspirerade av amerikanska bilar, jetflyg och rymdraketer. Den lagstadgade toppfarten på 30 km/h hindrade inte mopeden från att bli ett stilfullt och älskat inslag i den svenska vardagen. Den kom att bli en symbol för en tid av smått obegriplig optimism, ungdomskultur och formmässig innovation.

Mopeden förvandlades på några få år från bruksföremål till en modesak med starkt symbolvärde, en frihetsmaskin, berättar Claes Johansson.

Utställningen tar besökarna med på en resa genom mopeden och dess betydelse för den svenska formhistorien. Här möts ikoniska modeller, designskisser med berättelser om mopeden som en kulturell och social motor i det svenska folkhemsbygget.

– Vi vill visa att mopeden är mer än bara ett nostalgiskt föremål, säger Elinore Lindén, utställningsproducent på Jönköpings läns museum. Den är en viktig del av vår designhistoria och speglar en tid av enorm kreativitet och samhällsoptimism.

Utställningen innehåller utöver ett 15-tal mopeder, designföremål, filmer samt originalskisser och modeller. Ett unikt och svårfångat material som är ett resultat av Claes Johanssons mångåriga samlande.

Vernissage

I samband med vernissagen 15 juni kl. 12 bjuds det in till mopedträff i museiparken

Utställningen visas på Jönköpings läns museum t.o.m. 8 september.

Porträttbild av Elinore Lindén
Elinore Lindén