Kulturvandring vid Torsa stenar – Jönköpings läns museum
Gamla gravstenar på en gräsmatta i skogskanten.

Kulturvandring vid Torsa stenar

Publicerat: 14 maj, 2018

Följ med Jönköpings läns museum på en tidsresa 1500 år tillbaka i tiden vid Torsa stenar. Se de ovanliga stenformationerna under tiden som arkeologen berättar om livet under järnålder. Kulturvandringen, söndag den 20 maj, ger allmänheten en unik chans att lära sig mer om en av länets mest fascinerande fornlämningar.

Torsa stenar är en plats av ovanligheter. Gravplatsen består av flera stora stenformationer som endast finns på ett fåtal platser i Sverige. Exakt hur formationerna skapades är svårt att säga och vissa säger till och med att drakar kan ha med platsen att göra. Vad vi vet är att många spännande fynd har gjorts på gravplatsen.

På den här kulturvandringen får besökarna se stenformationerna på nära håll och höra varför människor valde att begrava sina nära och kära här. De får också veta mer om vad som ansågs viktigt att ha med sig i graven.

Jönköpings läns museum arrangerar kulturvandringen vid Torsa stenar söndag 20 maj klockan 13. Länsmuseets arkeolog, Mikael Nordström, har stor kunskap om länets gravfält. Han har medverkat vid ett flertal utgrävningar i Sverige varav de flesta inom Jönköpings län.

Kulturvandringen ingår i programserien ?Kulturvandringar i länet och staden 2018? som Jönköpings läns museum arrangerar. Deltagarna får veta mer om historiska platser i Jönköpings län, hur det var att leva förr och ta del av spännande byggnadshistorier. Samtliga 10 vandringar är gratis.

Här hittar du mer information om evenemanget Kulturvandring: Torsa stenar >

Önskar du mer information?

Välkommen att kontakta Mikael Nordström, enhetschef och arkeolog, mikael.nordstrom@jkpglm.se, 036-30 18 39 eller Lena Andersson, kommunikatör, lena.andersson@jkpglm.se, 036-30 18 22.

Gamla gravstenar på en gräsmatta i skogskanten. Torsa stenar, 8 kilometer söder om Nässjö. En stor treuddig stensättning ? en så kallad treudd, som förekommer på gravfält under järnålder. I bakgrunden skymtar stenkretsarna. Ibland innehåller treuddarna en gravgömma, ibland inte. Formen kan antas symbolisera världsträdet Yggdrasil.