Arkeologer letar hällristningar utmed Emån – Jönköpings läns museum

Arkeologer letar hällristningar utmed Emån

Publicerat: 8 maj, 2024

14–16 maj genomför flera av Jönköpings läns museums arkeologer en sökinsats. Vad är målet? Att hitta hällristningar.

Det är ett forsknings- och utvecklingsprojekt utmed Emån och runt Grumlans stränder där arkeologerna hoppas hitta hällristningar. Med på inventeringen finns Sven-Gunnar Broström, en av landets mest framstående hällristningsexperter.

Anledningen till sökinsatsen i området är uppgifter som hittats i en fornminnesinventering som gjordes 1941-43 där det beskrivs att hällristningar har setts vid Bäckseda kyrka. Där gjordes även en provgrävning 1941, men den gav tyvärr inget resultat. Figurerna som setts på platsen beskrivs som ”hjul, ringkors och fotsulor”.

Bild överst: vanlig typ av hällristning; skålgropen. Den här stenen finns i Värnamo.

Anna Ödeén

Arkeolog