Föremål i Ödestugu kyrka – Jönköpings läns museum

Föremål i Ödestugu kyrka

Publicerat: 4 dec, 2014
Undanställda målade skulpturer i Ödestugu kyrka konserveras på länsmuseet.

Fyra skulpturer som legat länge på kyrkvinden rengörs och lagas av länsmuseets konservator. De båda änglarna satt ovanpå var sin nummertavla i början av 1900-talet. Skulpturerna av Maria och Johannes stod på altaruppsatsen på 1700-talet. Nu kommer de att få nya platser i kyrkan där alla kan se dem.

Gammal svartvit bild med föremål, rund järnkamin, altare och fönster. Innan renoveringen på 1950-talet var änglarna var skulpturerna placerade i koret; änglarna stod ovanpå nummertavlorna och Johannes och Maria stod på var sitt fundament på väggen vid sidan om nummertavlorna. Foto ATA_2264-007.
En stående kvinna med huvudduk och mantel. Hon håller en hand mot bröstet och den andra utsträckt. Skulptruen av Maria är drygt meterhög och inte urholkad i ryggen, så det vill till att väggfästet är stabilt och orkar hålla upp hela tyngden.