Kulturarvet i Jönköpings län synliggörs genom ny tidskrift – Jönköpings läns museum

Kulturarvet i Jönköpings län synliggörs genom ny tidskrift

Publicerat: 18 okt, 2018
Nya tidskriften ”UTFLYKT – i tid och rum” går på upptäcktsfärd i kulturarv i Jönköpings län. Möt formgivaren Marit Stigsdotter som redan som barn började skapa i trä. Fördjupa dig i pinnstolens historia eller läs om hur unga hantverkare vill utveckla intarsia in i framtiden. Och vilket träd ska du egentligen vända dig till om du har tandvärk?

Från Bauerskogar till hustillverkning

Det finns mycket att vara stolt över i Jönköpings läns och trä är ett material som alltid har spelat en central roll i våra liv. Allt från Bauerskogar och folktro till Träcentrum och hustillverkning. Och visste du att ett stolphål i marken faktiskt kan tala om hur vi levde våra liv här för tusentals år sedan?

Köp tidskriften i vår shop

Tidskriften ges ut av Jönköpings läns museum och Jönköpings läns hembygdsförbund och utkommer med ett nummer per år. Det första numret handlar om trä.
Du hittar tidskriften i vår museibutik och i vår webbshop
Läs mer om Utflykt här.