För 100 år sedan – Regina, Jönköpings nyaste biograf – Jönköpings läns museum

För 100 år sedan – Regina, Jönköpings nyaste biograf

Publicerat: 2 okt, 2013

Idag för exakt 100 år sedan öppnade biograf Regina i Jönköping. Byggnaden
finns inte kvar, som så ofta har äldre hus fått skatta åt förgängelsen. Inte
desto mindre ruvar de ofta på intressanta historier. I en serie bloggar har jag
tänkt berätta om Jönköpings gamla biografer.

Den 2 oktober 1913 slog stadens tredje biograf upp sina portar. Då hade redan fyra biografer hunnit passera revy ? Jönköpings Kinematograf (1904), Jönköpings Biografteater (1905-1908), Nya Kinematografen (1906) och Sirius (1908-1911). I gång var dock Biograf Scala på Västgötagatan och Jönköpings Nya Biografteater på Lantmätargränd. Den sistnämnda biografen blev långlivad och slutade sina dagar först på 1960-talet under namnet Spegeln.

Regina_B150

?Stadshuset? i mars 1918, ett år efter att Biograf Regina slagit igen. Något fotografi på biografen är inte känt. Efter biograf Regina flyttade Svenska Lantmännens Bank in i lokalerna. Huset brann ner 1965. Till höger om porten sitter ett kvarlämnat skyltskåp med en affisch för filmen ?Mary Westons äventyr? som visades på Biograf Scala i mars 1918. Foto: Emil Eriksson, Jönköpings läns museum.

Regina var inrymd i den så kallade stadshusbyggnaden vid Hovrättstorget, bakom Rådhuset. ?Stadshuset? hade låtits uppföras 1788 av Johan Axel Stedt, sedermera landshövding, och fungerade under en period också som landshövdingeresidens.

IMG_0549

Östra Storgatan 34. Platsen för ?Stadshuset? och biograf Regina i september 2013.

B147

Ritning av biograflokalen från 1917, inför omändring till banklokal (Jönköpings stadsarkiv).

År 1913 var biografbranschen var ännu ung. De första filmvisningarna i Jönköping hade ägt rum bara 15 år tidigare. Den nya branschen skulle visa sig bli ekonomiskt lukrativ och många med brokig bakgrund sökte sig dit, allt från hästhandlare till frikyrkopredikanter. Redan 1908 hade torparsonen John Johansson gett sig in i vad som skulle bli en långvarig och fruktbar biografägarkarriär när han tillsammans med John Ek startade biograf Scala på väster. Fem år senare var tiden mogen för att de skulle utöka verksamheten med en ny biograf i Jönköping. De hade då redan varit verksamma både som filmproducenter och filmdistributörer, startat biografer i flera andra städer, bland annat Stockholm, och turnerat i södra Sverige med en tidig form av ljudfilmsapparat.

B149

Annonsen i Smålands Allehanda till Reginas invigning torsdagen den 2 oktober 1913. På premiärprogrammet stod den tyska filmen ?Generalens barn? med den danska filmstjärnan Asta Nielsen i huvudrollen. Biograf Regina hade tagit sitt namn efter en av Stockholms finaste biografer, belägen vid Drottninggatan, där Johan Johansson under en period hade intressen.

På repertoaren stod en tyskproducerad melodram. Fortfarande var det framför allt
europeiska filmer som visades, inte minst danska och tyska. Långfilmen, eller ?heltimmesskådespelet? hade precis slagit igenom, från att bioprogrammen var sammansatt av flera kortare filmer, ofta inte mer än 5-15 minuter långa, blev det allt vanligare med lite längre spelfilmer.

Regina skulle emellertid bara bli ett kort mellanspel i väntan på att John Johansson 1917 skulle öppna Metropol i sin egenägda fastighet vid Östra Storgatan 11. Mer om denna en annan gång.

Mikael Nordström

B149b

Lästips: Bo E Karlson, Bebyggelse i Jönköping 1612?1870. Offentliga institutioner, 1984 och Mikael Nordström och Lars Östvall, Äventyr i filmbranschen, Om entreprenörerna John Johansson och John Ek från Jönköping, deras biografer, distribution och filmproduktion samt nedslag i Jönköpings film- och biografliv 1897-2002, 2002.

Bildtext

Mikael Nordström