Vi trodde vi bara skulle få titta på jord! – Jönköpings läns museum
Nio personer står på en jordig mark i skogen.

Vi trodde vi bara skulle få titta på jord!

Publicerat: 18 jul, 2012
Vi har en viktig uppgift när det gäller att komma i kontakt med skolor och dess elever för att på ett intressant och pedagogiskt sätt förmedla vår kunskap.

Det gäller naturligtvis hela museets verksamhet och vi arkeologer har ett mycket tacksamt område eftersom intresset för vad vi hittar i marken oftast är stor.
På alla lite större undersökningar där det finns något att visa så har vi publika arrangemang för alla, men det är inte alltid så lätt att anpassa det vi berättar så att det passar även barn. Så ofta det går så försöker vi få skolorna i närområdet att komma till de olika utgrävningarna. I år har det blivit möjligt på två undersökningar i länet, det första tillfället vid slottet i centrala Jönköping där ett antal skolor och dess 5:e klasser fått inbjudan att komma. Barnen fick bland annat undersöka murarna, gräva efter fynd och testa metalldetektor, läs mer om detta på arkeologibloggen.

400 barn ville komma

I Smålandsstenar har under några veckor ett vikingatida gravfält undersökts som innehöll välbevarade gravar efter kremerade ”vikingar”. Gislaveds kommun ville att alla intresserade skolor i kommunen skulle få komma och titta på undersökningen och var villig att satsa extra för att det skulle bli en helhetsupplevelse. Skolorna bjöds in och det blev ett mycket stort intresse, närmare 400 skolbarn ville komma, men under den enda dag som var planerad så hade vi bara möjlighet att ta emot 100 barn. Resterande kommer att få visningar i början av höstterminen istället. För de hundra som kom till gravfältet den 8 juni, från fyra olika skolor, så erbjöd vi fler aktiviteter – en visning av gravarna, de fick sålla jord och hitta diverse fynd, de fick prova på vikingatida lekar såsom dragkamp, dra kavel, kasta krokhas (en dragkamp liggande på marken när man med hjälp av benet försöker få motståndaren ur balans) och kubb. De fick även rista in sitt eget namn med runor i en träbricka och gjuta en Torshammare i tenn som de fick hänga runt halsen och ta med hem. Vädret var skönt, alla, både vuxna och barn, var på ett strålande humör och vi hade väldigt roligt allesammans och bland aktiviteterna fanns det något som passade alla barn.

Nöjda deltagare

Vi fyra arkeologer som höll i de olika stationerna var lite nervösa i början eftersom vi aldrig har haft så många barn på samma gång men det var inga problem. Alla väntade tåligt på sin tur och hjälptes åt och vi fick många spännande frågor. Det verkade som om de flesta, både elever och lärare, var nöjda med sin dag och kommentaren som inleder artikeln ”vi trodde att vi bara skulle få titta på jord”, fortsattes med, ”men vi har gjort jättemycket och vi har lärt oss om gravarna och fått prova på olika gamla tekniker och dessutom fått leka”, gör att vi på museet kan känna oss nöjda. Så visserligen trötta och luktande som böcklingar efter en dag vid öppen eld så känner vi att det är en rikedom att få möjlighet att dela med sig av kunskapen om en del av historien i skolornas närområde och att det kan göras på ett roligt och pedagogiskt sätt. Dessutom kan det ju vara framtidens museibesökare vi just har träffat eller till och med några blivande arkeologer?

Susanne Nordström

Arkeolog

Susanne Nordström

Arkeolog

Nio personer står på en jordig mark i skogen. Här pågår full aktivitet där jorden först grävs upp, läggs i sållen där många kan stå och leta på en gång och de påträffade fynden sedan läggs i plastpåsar. Fyndomständigheterna, såsom i vilken ruta eller lager, skrivs på påsen.
Tre pojkar tittar på när en kvinna arbetar. Gjutning av Torshammare i tenn. Formen är tillverkad av täljsten. Barnen får fila till smycket och sätta dit ett snöre för att kunna hänga om halsen.
En grupp barn ligger på knä i en ring. En grupp hugger in sina namn med runor i träbitar och färglägger den med ägg blandat med pigment i rött och svart.