Dansa ut julen med en tomtehistoria – Jönköpings läns museum
En halvbild på en tomte i keramik.

Dansa ut julen med en tomtehistoria

Publicerat: 18 dec, 2013
När Länsmuseet 2004 undersökte den tomt som nu är parkeringshuset Smedjan vid Södra Strandgatan, framkom ett lustigt litet föremål. I en stengrund till ett stall som varit i bruk under slutet på 1800-talet, hade någon stoppat in denna lilla figur. En mycket häpen arkeolog utbrast -”men det är ju en Tomte!”

Det visade sig vara en liten tomte tillverkad i bränd lera där små färgflagor visar att den varit bemålad. Tyvärr var den skadad så att delar av benen och fötterna var borta. Hål i händerna visade att han ursprungligen hållit i en skottkärra som nu också är borta. Dateringen på stallet och utseendet på figuren visar att den tillverkats på 1890-talet. Placeringen under stallet kan tyda på att den skulle skydda djuren mot olyckor och sjukdomar.

I början av undersökningen var det roligt att visa upp den lilla tomten på allmänna visningar men då tiden gick och så många andra, äldre, mer spännande, föremål påträffades, plockades den bort från visningslådan. Men det skulle vi aldrig ha gjort! Kommer ni ihåg den regniga sommaren 2004? Många morgnar blev arkeologerna tvungna att börja dagen med hinkar i händerna för att få bort allt vatten som samlats i de husgrunder som skulle undersökas. Trots att grundvattnet hela tiden pumpades så räckte det inte till. Efter några tröstlösa veckor av ständig väta så sa någon desperat: – ”släng tillbaka tomten i visningslådan, jag står inte ut!”

Vad hände? Jo naturligtvis slutade det regna och solen kom fram igen! Vid två ytterligare tillfällen uttalade någon i personalen nedsättande kommentarer om vår lille vän och genast började det regna och åska.

Kommunen hörde naturligtvis talas om tomten och dess historia om vädret, så en önskan om att få tillbaka honom på plats igen föll sig naturlig. ”Inte vågar vi bygga ett stort parkeringshus och inte ha honom som skydd därinne”. Så nu står han där i en monter vid ingången till parkeringshuset och gör sitt bästa för att vädret ska bli bra.

Vi på museet har tyckt så mycket om denna lilla figur och den tillhörande historien så vi har låtit gjuta en kopia i malm på Hyltans Gjuteri i Gnosjö. Varje tomte är handgjuten i sandform och numrerad.  En kortvariant av historien medföljer.

Susanne Nordström

Arkeolog

Svartvit bild på gamla trähus. Mellan trähusen går en liten gata med kullersten. Fotografi taget 1903 där man ser stallängan, där tomten hittades, på höger sida. JLM arkiv.
Tomten har hål i händerna som visar att han ursprungligen hållit i en skottkärra.