Bilder av något som inte längre är... – Jönköpings läns museum

Bilder av något som inte längre är…

Publicerat: 18 mar, 2012

Teaterladan Nässjö Folkets park.

Vi har en tro att kunskapen om att en byggnad är kulturhistoriskt värdefull ska skydda den. Ofta stämmer det, men inte alltid. Ekonomin och önskan om ett ”effektivare” markutnyttjande är viktiga drivkrafter och ibland tvingande realitet.

Folkets park i Nässjö är en av de miljöer som sedan länge har varit medtagen i kommunens kulturhistoriska utredningar och program. Där parken omnämns som en skyddsvärd och kulturhistoriskt intressant miljö i staden. Detta gällde så länge Folkets park-föreningen hade råd och möjlighet att driva anläggningen, när sedan kommunen tog över marken blev andra avväganden viktigare.

Hösten 2011 revs Nässjö Folkets park för att ge plats för bostäder, det enda som idag finns kvar är den murade portalen in till området.

Men minnet av Folkets park lever i många Nässjöbors minnen, det är där man har kanske har mött sin älskade make eller maka, lärt sig dansa, sett bejublade teaterföreställningar eller hört något obskyrt punkband spela. Eller kanske var en alla dem som såg Hoola Bandoola Band vid deras spelning där i april 1973.

Vi hedrar den gamla teaterladan från 1931 genom en av våra vinjettbilder som är tagen där.

Via denna länk kan du också se ett inslag Smålandsnytt visade i de regionala nyheterna 28 september 2011 inför rivningen.

Britt-Marie Börjesgård