Tyger som brister och håller – Jönköpings läns museum
Olika textila verk av textilkonstnären Erik Torstensson

Tyger som brister och håller

Hör textilkonstnären Erik Torstensson prata om sitt konstnärskap och sitt arbete med nötningar och förfall med utgångspunkt i vävningen, växtbaserade tryck och handspunna garner.

Som konstnär pendlar hans uttryck mellan upprepning och upplösning, där bilder av mönster slits, går sönder eller försvinner i ett dunkelt fjärran. Han vill lyfta fram och förstärka materialens och teknikernas inneboende tecken.

Erik Torstensson är utbildad i textilkonst vid HDK-Valand, Göteborgs universitet. Sedan sin första utställning år 2008 har hans verk visats kontinuerligt på olika institutioner, bland annat på Gotlands konstmuseum, Rydals museum och på Mora kulturhus. Han arbetar även pedagogiskt med textila hantverk och uttryck , främst inom folkbildningen, med studiecirklar och på folkhögskolor, samt med fortbildning av slöjdare, pedagoger och personal inom LSS.

Fri entré och ingen föranmälan behövs.

I samarbete med Hemslöjden, Region Jönköpings län.

Biljett ikon
Kostnad: Fri entré
Kalender ikon
Startdatum: torsdag, 10 okt. 2024
Klocka ikon
Starttid: 17:30
Varaktighet ikon
Pågår ca: 1 timme
Organisatör ikon
Arrangeras med: Hemslöjden, Region Jönköpings län
Plats ikon
Plats: Dag Hammarskjölds plats 2, Jönköping

Ingår i kategori

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice