Samarbete öppnar nya dörrar till länets historia – Jönköpings läns museum
Fyra leende personer framför museets terracottafärgade fasad

Samarbete öppnar nya dörrar till länets historia

Publicerat: 26 aug, 2024

I höst bjuder Jönköpings läns museum, tillsammans med Länsförsäkringar Jönköping, Simonssongruppen, HAGS Sverige och Nordlo Jönköping, 1 500 elever på gratis bussresor till museet.

Initiativet gör länets rika historia och kulturarv tillgängligt för skolklasser från hela regionen. Målet är att inspirera ungdomar att reflektera över hur dagens handlingar blir till framtidens kunskap och berättelser.

Grundskole- och gymnasieelever får en kostnadsfri resa till museet och möter där museipedagoger som erbjuder olika program, med särskilt fokus på de Globala målen och Barnkonventionen. Sedan 2022 har 3 000 elever redan tagit del av initiativet och under hösten får ytterligare 1 500 elever möjlighet att besöka museet.

I utställningen Kampen i tiden får eleverna möta verkliga människoöden genom länets historia:
– Besöket gav eleverna insikt i att människor i alla tider har haft liknande problem och funderingar, säger Therese Tjärnlund, pedagog vid Brinellskolan i Nässjö. – Att få sätta skolans kunskaper i ett bredare sammanhang utanför klassrummet är ovärderligt.

Hållbart samhälle

Med samarbetet vill länsmuseet och företagen ge länets unga invånare bättre koppling till sin omgivning, för att bidra till en region där man vill stanna kvar och bygga sin framtid.

– Länsmuseet är en öppen mötesplats för alla. Vi vill visa vikten av att förstå vår gemensamma historia för att bygga ett hållbart samhälle, säger Johan Gärskog, länsmuseichef.

Porträtt av Åsa Rosén, kommunikationsansvarig
Åsa Rosén