Onsdagskväll med museet: Emanuel Karlsten – Jönköpings läns museum
Profilbild av Emanuel Karlsten

Onsdagskväll med museet: Emanuel Karlsten

Framtidsspaning – AI bortom wow och dystopier

I historiskt perspektiv har det alltid funnits vinnare och förlorare när samhällen snabbt förändrats med nya innovationer och teknologiska framsteg. Vad händer när vi skapar en intelligens som överträffar människan? Emanuel Karlsten föreläser om hur vi skapar beredskap för mänsklighetens hittills mest genomgripande teknik.

Om föreläsaren

Emanuel Karlsten är journalist, föreläsare och krönikör. 2020 vann han Stora journalistpriset – årets förnyare för bevakningen av coronapandemin. Karlsten föreläser, modererar och skriver om digitalisering, sociala medier och hur demokrati och samhälle påverkas av ett förändrat medielandskap.

Karlsten är ordförande i Medieakademin, driver Mediepodden och sommarpratade 2022, ett sommarprat som blev det fjärde mest lyssnade den sommaren. Karlsten har bland annat arbetat på Dagens Nyheter, Sveriges Radio och Göteborgsposten. Han är en uppskattad skribent och stora följarskaror på flera sociala medier-plattformar. Dessutom har han skrivit en av Sveriges största tweets. Sedan 2013 är Karlsten bosatt i Göteborg, men kommer ursprungligen från Visby.

Anmäl dig till föreläsningen på vår bokningssida.

Föreläsningen är gratis, och vi bjuder på dryck och snacks.
Obs! Vi tar ut en no-show-avgift på 100 kr om du som anmäld inte kommer. Avanmäl dig senast 24h innan aktiviteten via ditt bokningsmail eller hos Besöksservice.

Livesändning

Livesändningen nås här på vår webbplats, på utsatt datum och tid. Ingen föranmälan behövs för livesändningen.

Jönköpings lokal-TV sänder också föreläsningen på utsatt datum och tid.
De finns på dessa kanalplatser
ComHem: 451, Telia: 500, Kalejdo: 380 och Wetternet: 30

Välkommen till Onsdagskväll med museet – på plats eller via livesändning!

Foto: Stina Stjernkvist

Biljett ikon
Kostnad: Fri entré
Kalender ikon
Startdatum: onsdag, 25 sep. 2024
Klocka ikon
Starttid: 17:30
Varaktighet ikon
Pågår ca: 1 timme
Plats ikon
Plats: Dag Hammarskjölds plats 2, Jönköping

Ingår i kategori

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice