Sanningsspaning med Emma Frans – Jönköpings läns museum
Svartvitt porträtt av Emma Frans i skinnjacka. På bilden ligger texten Sanningsspaning med Emma Frans, i gult och rosa

Sanningsspaning med Emma Frans

Trollfabriker, desinformation och konspirationsteorier är fenomen som kan vilseleda och skapa splittring i samhället. Det är vanligt att söka bekräftelse för sina egna övertygelser, framför att ta till sig etablerade fakta. Vilka är riskerna med detta och hur kan vi få en annan utveckling?

I denna samtalsserie undersöks kunskapsresistens och konspirationsteorier av vetenskapsjournalisten och författaren Emma Frans tillsammans med inbjudna gäster. En fördjupning i en av vår tids mest angelägna frågor och vilka konsekvenserna kan vara för demokratin.

Sanningsspaning med Emma Frans är ett samarbete mellan Skådebanan Småland och Jönköpings läns museum, och tar plats både på länsmuseet och på Sörängens folkhögskola i Nässjö.

Fri entré men du behöver boka din plats på vår bokningssida.
Bokningen öppnar i slutet av augusti.

Sörängens folkhögskola

Finns det svenska konspirationsmiljöer? Hur ser de ut?
7 november kl. 17:30

Mathias Cederholm, grundare av Facebook-gruppen ”Källkritik, fake news och faktagranskning”

I den digitala eran trodde vi att hyperanslutna samhällen skulle medföra enbart positiva förändringar. Men vårt ekosystem för information är nu förorenat, samhällen blir mer polariserade och pålitliga källor är svårare att hitta. Emma Frans samtalar med Mathias Cederholm om svenska konspirationsmiljöer och hur man kan förstå konspirationsteoretiker.

Mathias Cederholm

Livesändning

Hela samtalsserien livesänds också här på vår webbplats, på utsatt datum och tid. Ingen föranmälan behövs för livesändningarna. De kan också ses på skådebanansmåland.se

Samtalsserien Sanningsspaning med Emma Frans genomförs i samarbete mellan Skådebanan Småland och Jönköpings läns museum.

Samtalsserien är producerad av Skådebanan Småland, med stöd av Region Jönköpings län.

För att föranmäla dig eller din organisation till denna händelse, hör av dig till kontaktpersonen!

Biljett ikon
Kostnad: Fri entré