Plast som påverkar - ny fotoutställning på länsmuseet – Jönköpings läns museum
Konstnären Mattias Käll har fotat orange sopsäckar som ligger utspridda i ett sommarlandskap. Över hänger en mörkare himmel och i bakgrunden skymtar skogen.

Plast som påverkar – ny fotoutställning på länsmuseet

Publicerat: 27 maj, 2024

Under ett år samlade konstnären Mattias Käll och hans familj all förpackningsplast från sina inköp. Nu visas fotoutställningen Förpackad på Jönköpings läns museum.

Förpackad handlar om oss alla, som civilisation, som kollektiv och enskilda individer. Vad händer med det vi producerar?

Genom fotografi, installationer och performance utforskar Mattias Käll konsekvenserna av vårt konsumtionsbeteende. En visuellt slående upplevelse av vårt förhållande till plast – ett formbart och extremt tåligt material, som blir problematiskt i naturens kretslopp.

– Under arbetet med Förpackad fick jag rent fysiskt känna på hur stora mängder plast vi får med oss genom vardagskonsumtion. Att bära runt på allt det här är tungt. Det blir en upplevelse som jag kan känna i kroppen, berättar Mattias Käll: – Kanske kan mina verk fungera som en yta för att reflektera över vår konsumtion. Många upplever att det finns en spänning i att fotografierna är förrädiskt vackra. Det tycker jag om.

Vernissage och performance

I samband med vernissagen 1 juni kan alla uppleva Mattias Källs tankeväckande performance, där han promenerar genom Jönköping med orange sopsäckar fyllda med förpackningsplast. Han utgår från Hoppets torg kl. 11:30.

Utställningen invigs på länsmuseet kl 12:00 av Magnus Jonsson, kulturutvecklingschef på Region Jönköpings län. Därefter samtalar Mattias Käll med Åsa Nilsson Dahlström, fil.dr i kulturantropologi och universitetslektor i globala studier vid Jönköping University.

Utställningen visas på Jönköpings läns museum t.o.m. 15 september.

Om konstnären

Mattias Käll, född 1977 i Jönköping, är f.n. bosatt i Örebro. Hans utställningar och projekt utforskar teman som matsvinn, fast fashion, industriell djurhållning och biologisk mångfald. Hans konstnärskap har sitt ursprung i ett stort naturintresse – delvis hämtat från uppväxten på en gård utanför Nässjö.

medarbetare
Jonas Nilsson