Erbjudande bussresa – Jönköpings läns museum

Erbjudande till länets skolklasser

Gratis bussresa till länsmuseet

Hösten 2024 bjuds 1 500 elever på resan till Jönköpings läns museum, för att ta del av vår gemensamma historia och länets kulturarv.

Denna möjlighet erbjuds tack vare länsmuseets partnerskap med Länsförsäkringar Jönköping, SimonssongruppenHAGS Aneby och Nordlo Jönköping.

Vi vill väcka intresse för hela länets historia. Vi vill visa hur det vi gör och tänker idag blir morgondagens kulturarv – och lyfta vår gemensamma dåtid, nutid och framtid.

Vad innebär erbjudandet?

Vi står för gratis bussresa tur och retur till Jönköpings läns museum från er skola. När du och din klass kommer till länsmuseet möts ni av våra pedagoger. De utgår från genomarbetade program kopplade till läroplanen, med utgångspunkt i de Globala målen och Barnkonventionen.

Resan är gratis, men vi tar ut en avgift för det pedagogiska program ni väljer, vilket är obligatoriskt för att ta del av erbjudandet. Ni kan välj att resa med kollektivtrafik (även tåg) eller bokad buss.

OBS! Om ni är över 25 elever så behöver halva gruppen besöka annan plats under visningen, för att sedan bytas av. Vi kan ta emot max 25 elever i taget.

Hur tar min klass del av erbjudandet?

1. Besök ”Utbud” för att se aktuella visningar.
  2. Gör en bokningsförfrågan.
  3. Invänta att vi bekräftar visningen. Sedan bokar ni resan via det bussbolag som din kommun har avtal med. Meddela bussbolaget att fakturan ska skickas till ekonomi@jkpglm.se

Erbjudandet gäller höstterminen 2024 t.o.m. 19 december för de visningar som kostar 500 kr/klass (workshops ingår ej). Möjlighet till bokning finns tills 1 500 elever är inbokade. Erbjudandet gäller grund- och gymnasieskolor i hela Region Jönköpings län.

Har du frågor kring ert besök är du välkommen att kontakta pedagogik@jkpglm.se

Profilbild av Josefine Ottosson

Josefine Ottosson