Boken om Brahekyrkan – Jönköpings läns museum
Bildomslag på boken

Boken om Brahekyrkan

Publicerat: 15 feb, 2013
Nu har boken ”Grevars och bönders tempel” kommit. Den berättar om den unika Brahekyrkan på Visingsö, en av landets mest fascinerande kyrkor. ”Grevars och bönders tempel” är resultatet av två års arbete av nitton olika författare och forskare som trängt in i kyrkans och platsens rika, tusenåriga historia.

Boken är samtidigt en värdig avslutning på den tio år långa restaurerings- och konserveringsprocess som Brahekyrkan gått igenom.

Du får ta del av flera olika aspekter av Brahekyrkan i tid och rum, från vikingatid till vår egen tid.
Är kyrkan byggd på platsen för en vikingatida stormannagård?
Var kung Sverker den äldre byggherren?
Varför hittar vi flera bilder av den heliga Birgitta i kyrkan?
Vad hade greve Per Brahe för ambitioner när han skapade det slösande rika kyrkorummet?
Vad berättar Brahefamiljens grav om 1600-talets syn på liv och död?
Vilken musik utövades i Brahekyrkan?
Flera frågor lyfts i boken. Flera sanningar ifrågasätts.

Handla ditt exemplar i museets butik. Priset är 375 kronor.
Handla boken på museibutikens webshop. Klicka på länken nedan för att komma dit direkt.

länk till webshop https://webshop.jkpglm.se/bocker/grevars-och-bonders-tempel-1.html

Nyfiken på boken?

Här får du ett smakprov Grevar och bönders tempel (pdf, 844 KB, ny flik) >